És important plantejar-nos quin és el nou paper que han d’adoptar els
docents a les aules amb l’arribada de les noves tecnologies (TIC) a l’escola, i
per això us presentem aquest article de Núria
Molas i Magda Rosselló. La
primera llicenciada en Pedagogia i la segona llicenciada en Sociologia i
Periodisme.
Primer de tot hem de tenir molt present que el fet que entrin les noves
tecnologies a les aules, no vol dir que l’educació i els aprenentatges dels
alumnes millorin, sinó que aquestes han d’anar acompanyades de noves
metodologies, amb una planificació prèvia i un disseny curricular i pedagògic.
Només així les TIC ens seran realment útils a l’aula.
Des de ja fa uns anys que el professor ha deixat de ser l’única font d’informació
i de transmissió de coneixements a l’aula, on l’alumne adoptava un paper
totalment passiu. Avui en dia, i amb l’arribada de les noves tecnologies, el
constructivisme agafa força, és a dir, l’alumne és el que es construeix el seu
aprenentatge depenent dels seus coneixements previs i passa a ser l’únic
protagonista del seu aprenentatge. En cavi, el docent passa a fer la funció de
guia i acompanyant de l’alumne.
Tot això fa que, tan a docents com a alumnes, se’ls plantegin tota una
sèrie de reptes i noves situacions que han de fer front per tal de treure el
màxim profit de les TIC a l’aula.
Així doncs, el nou docent ha de tenir un nivell avançat en eines
tecnològiques i ha de ser capaç de generar continguts i establir metodologies
adaptades a aquestes eines. De la mateixa manera, ha de ser capaç de trobar l’ús
pedagògic i didàctic de cada eina per tal de que beneficiï l’aprenentatge dels seus alumnes.
Per exemple, es poden crear aules virtuals amb eines per comunicar-se
professor-alumne i també entre alumnes. Seria un espai més que afavoriria el
diàleg.
Com afecten les TIC al rol de
professor?
A nivell cognitiu
El
professor ha de buscar...
•noves
estratègies didàctiques
•noves
maneres de emmagatzemar la informació
•noves
maneres de presentar la informació
•promocionar
i centrar les dicissions i debats dels alumnes
A nivell de direcció
El docent...
•ha de coneixer les fonts d'informació més fiables
•ha de generar reflexions crítiques i debats constructius
La tutoria
Durant les tutories, els docents han de...
•Orientar
•Resoldre
dubtes específics
•Dinamitzar
•Fer
un seguiment
•Avaluar
Les autores de l’article “Revolució a les aules: arriben els professors del segle XXI. La introducció de les TIC a les aules i el nou rol docent”
animen a tots els professors a perdre la por davant aquests nous reptes i a
experimentar amb les TIC, que de ben segur que l’aprenentatge dels nostres
alumnes en sortirà beneficiat.
Molt interessant aquest article. En referència a aquest tema, aquí deixo un link d'un article d'un bloc que ens parla sobre les 10 destreses que ha de tenir l'educador 3.0.:
ResponEliminahttp://edumorfosis.blogspot.com.es/2012/02/diez-destrezas-del-educador-30.html
L'article de la Dàlia tant el post d'en Carles em sembla d'allò més interessant. Trobo que és important saber quin serà el nostre paper dins la societat que ens envolta.
ResponElimina